RYMY
Rym – to jednakowe lub podobne
brzmienie ostatnich sylab w wyrazach kończących wers utworu poetyckiego. W
poezji tradycyjnej był niezbędny, obecnie niemal całkowicie strącił swoje
znaczenie, gdyż większość poezji pisana jest tzw. wierszem wolnym.
Rodzaje rymów:
a)
związane z akcentowaniem
·
rymy męskie (oksytoniczne) – jednozgłoskowe akcentowane na ostatnią sylabę
np. był - pył
·
rymy żeńskie (paroksytoniczne) – półtorazgłoskowe akcentowane na przedostatnią sylabę
np. mi/ło/ści - ru/mia/no/ści
·
rymy daktyliczne (proparoksytoniczne) – rzadkie: półtorazgłoskowe akcentowane na trzecią
sylabę
od końca np. fi’/zy/ka - sta/ty’/sty/ka, za/ru/mie’/nić /się -
za/zie/le’/nić /się
b) związane z przestrzenią i dokładnością
rymowania
·
bogate –
obszerna przestrzeń rymowania: patronom - matronom
·
ubogie –
mała przestrzeń rymowania: ma - ta
·
banalne (częstochowskie) – często używane: kochać-szlochać, ojczyzna-blizna
itp.
·
rzadkie (wyszukane) – wyrazy rzadko używane: ognistowłosa - złocistokłosa
·
egzotyczne –
użyte słowa obce: Lamborghini - bogini
·
dokładne (pełne, ścisłe) – identyczność głosek w obszarze rymowania: drzewa
- śpiewa
·
niedokładne (przybliżone) – domy - rowy
·
asonanse –
oparte na współbrzmieniu samogłosek: zieleń
- beret
·
konsonanse –
oparte na współbrzmieniu spółgłosek: plusk-plask
·
gramatyczne –
rymują się takie same części mowy: spotkali – dostali (oba czasowniki)
·
niegramatyczne – rymują się różne części mowy: naciera – do zera
·
składane - przestrzeń
rymowania obejmuje granice więcej niż jednego wyrazu: do wieży - powierzy
·
homonimiczne i homofoniczne – rymują się wyrazy o jednakowym brzmieniu i/lub zapisie a różnym
znaczeniu: może – morze, myli się (w wodzie) – myli się (jest w błędzie)
c) związane
z miejscem rymu w wierszu:
·
rymy końcowe – na końcu wersu
(Krzysztof Kamil Baczyński:
Elegia o chłopcu polskim)
·
rymy wewnętrzne – w środku wersu
Bogurodzica,
dziewica, Bogiem sławiena Maryja!
U twego syna, Gospodzina, matko zwolena Maryja!
U twego syna, Gospodzina, matko zwolena Maryja!
(Bogurodzica)
·
rymy inicjalne (początkowe) – rzadkie: na początku wersu
Folgujmy paniom nie sobie, ma rada;
Miłujmy wiernie nie jest w nich przysada
Godności trzeba nie za nic tu cnota,
Miłości pragną nie pragną tu złota.
(Ja n Kochanowski, Raki)
Rodzaje układów rymów:
·
rymy parzyste
(sąsiadujące) AABB (rymują się sąsiednie wersy)
Litwo!
Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie.
Ile
cię trzeba cenić , ten tylko się dowie,
Kto
cię stracił . Dziś piękność twą w całej ozdobie
Widzę
i opisuję , bo tęsknię po
tobie.
(Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz)
·
rymy krzyżowe (przeplatane)
ABAB (rymuje się co drugi wers)
Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu,
W bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze,
Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu
Tysiącem srebrnych nożyc szybko strzygą ciszę.
(Leopold Staff: Wysokie drzewa)
·
rymy okalające ABBA (rymują się wersy 1-4 oraz 2-3)
Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu,
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam koralowe ostrowy burzanu.
(Adam
Mickiewicz: Stepy akermańskie)
·
monorymy AAAA (rzadkie: rymują się wszystkie wersy)
W pełni poczytalny,
za czyny swe odpowiedzialny,
jak ty nieprzemakalny,
pędzi tu jak halny,
wyprzedza świat realny,
nawiedza wirtualny,
system binarny,
materiał łatwopalny...
(Paktofonika: Jestem bogiem)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz