poniedziałek, 13 stycznia 2014

CO TRZEBA UMIEĆ Z FONETYKI

     Kochani Gimnazjaliści, zbliża się czas Waszych egzaminów. Oto krótka "łopatologiczna" powtórka z nauki o języku. Najpierw garść niezbędnej wiedzy z fonetyki.

1. Co to jest fonetyka?  To nauka zajmująca się "dźwiękową substancją języka", czyli dźwiękami mowy ludzkiej - GŁOSKAMI.  Bada ona jak powstają głoski (np. przy udziale jakich narządów mowy), jakie mają cechy; zajmuje się również akcentem i intonacją.

2. Jaka jest różnica między głoską a literą? Litera to graficzny znak głoski, czyli inaczej - zapisana głoska. Patrząc z drugiej strony, głoska to wypowiedziana litera. Bo przecież głoskę wypowiadamy i słyszymy, natomiast literę zapisujemy i widzimy.

3. Co to jest alfabet? Jest to zbiór liter używanych w danym języku. Jego nazwa pochodzi z języka greckiego od pierwszych liter: alfa, beta. Po polsku alfabet to po prostu abecadło.

4. Z ilu liter składa się polski alfabet? Polski alfabet jest oparty na alfabecie łacińskim i zawiera 32 litery. Osiem z nich to litery polskie.  Alfabet łaciński zawiera jeszcze litery Qq, Vv, Xx nieużywane w języku polskim.

Aa   Ąą   Bb   Cc   Ćć  Dd  Ee  Ęę  
Ff    Gg   Hh   Ii     Jj   Kk  Ll  Łł 
Mm Nn   Ńń  Oo   Óó  Pp  Rr  Ss  
Śś    Tt    Uu   Ww Yy   Zz  Źź  Żż

5.  Jakie narządy mowy decydują o powstawaniu głosek? Bez powietrza nie ma głosu, a więc na pewno płuca. Ale głoski kształtują się wyżej, w jamie gardłowej, ustnej i nosowej. Mamy tam więzadła głosowe, język,  podniebienie twarde i miękkie, języczek, dziąsła, zęby, wargi. Każdy z tych organów ma wpływ na naszą wymowę. Spróbujcie powiedzieć "mama" bez użycia warg albo :"sos" bez przednich zębów :-)

Więzadła głosowe decydują o dźwięczności lub bezdźwięczności głoski. Jeśli są zamknięte, powietrze, przeciskając się, wprawia je w drgania - mamy wtedy do czynienia z wyraźnie słyszalnym dźwiękiem. Przy otwartych produkujemy dźwięki przytłumione, coś w rodzaju szeptu.
Język - jego położenie wpływa na twardość lub miękkość głoski. Kiedy jego środkowa część wysklepia się do góry, powstają głoski miękkie, kiedy język jest płaski - powstają głoski twarde.
Podniebienie miękkie zakończone języczkiem decyduje o tym, czy głoska jest ustna czy nosowa. Jeśli jest podniesione, zamyka jamę nosową i powietrze wydostaje się tylko przez usta. Jeśli się opuszcza, powietrze wychodzi również przez nos - wtedy właśnie powstają głoski nosowe, których jest zaledwie sześć (ą,ę,m,n,m',ń). 

6. Ile mamy głosek? A policzcie sobie :-) Jest ich znacznie więcej niż liter, bo niektóre dźwięki zapisujemy np. kilkoma literami, a miękkość przy pomocy samogłoski "i".

samogłoski (8): a, ą, e, ę, i, o, u, y
spółgłoski (prawie każdą można wymówić miękko): b, [b'], c, ć, d, f, [f'], g, [g'], h, [h'], j, k, [k'], l, [l'], ł, m, [m'], n, ń, p, [p'], r, s, ś, t, [t'], w, [w'], z, ź, ż
spółgłoski zapisane dwuznakami: cz, dz, dź, dż, ch, [ch'], sz, rz

7.  Jak dzielimy głoski? Jest kilka kryteriów podziału, najważniejsze dla was są 4 poniższe.

a)  samogłoski (a, ą, e, ę, i, o, u, y) - spółgłoski (pozostałe)
b) głoski dźwięczne (wszystkie samogłoski oraz b, b', d, g, g', h, h', j, l, l', ł, m, m', n, ń, r, w, w', z, ź, ż, dz, dż, dź) - głoski bezdźwięczne (p, p', t, t', k, k', ch, ch', f, f', s, ś, sz, c, cz, ć)
c) głoski nosowe (ą, ę, m, n, m', ń) - głoski ustne (pozostałe)
d) spółgłoski twarde - spółgłoski miękkie (wszystko z kreseczką lub zmiękczone przez "i") - ten podział nie dotyczy samogłosek!!!

PAMIĘTAJCIE! Przy podawaniu cech danej głoski trzeba uwzględnić te 4 kryteria. I jeszcze jedno - jeśli analizujemy głoski w podanym wyrazie, nie opisujmy liter, tylko dźwięki! To znaczy, że w słowie randka nie ma dźwięcznej głoski "d" tylko jest bezdźwięczna "t", bo wymawiamy [rantka].

8.  Jaką funkcję pełnią samogłoski? Samogłoski tworzą sylaby. W wyrazie jest tyle sylab, ile słyszalnych samogłosek.
świerszcz;  roz-szcze-pio-ny;  na-u-czy-ciel; sfor-muo-wa-nie

9.  Jak i dlaczego dzielimy wyrazy na sylaby? Ta umiejętność jest przydatna przy przenoszeniu wyrazu, który nie zmieścił się w jednej linijce.  Jeśli chodzi o pozostałe informacje, to poszłam na skróty i skorzystałam z gotowego materiału na stronie: http://wordlist.eu/strona/18,podzial-na-sylaby

Sylaba (zgłoska) jest jednym z elementów budowy wyrazu. Mówiąc w zwolnionym tempie, nie wypowiadamy pojedynczych głosek, lecz ich połączenia, czyli sylaby. W skład sylaby wchodzi zawsze jedna samogłoska i jedna lub więcej spółgłosek.
W języku polskim występują dwa rodzaje sylab: otwarte - zakończone samogłoską i zamknięte - zakończone spółgłoską. Sylab otwartych jest zdecydowanie więcej.
Dzielimy wyraz na tyle sylab, ile jest samogłosek. Jeżeli pomiędzy samogłoskami znajduje się jedna spółgłoska, nie oddzielamy jej od następującej po niej samogłoski. Jeżeli więcej, nie oddzielamy ostatniej spółgłoski od następującej po niej samogłoski. Oczywiście, jak to zwykle bywa w naszym języku, występują pewne wyjątki, a w niektórych wypadkach należy kierować się wyczuciem.

  • Nie dzieli się liter oznaczających jedną głoskę, np. cie-szyć, a nie cies-zyć,
    ani wyrazów jednosylabowych, gdyż ośrodkiem sylaby powinna być zawsze samogłoska np. krzak, a nie krz-ak.
  • Zawsze rozdziela się dwie jednakowe spółgłoski, np. wan-naJo-an-na.
  • Grupę kilku spółgłosek można dzielić w dowolnym miejscu, np. mat-kama-tka.
  • Zawsze należy oddzielić pojedynczą spółgłoskę, która stoi między samogłoskami,  np. ra-tu-nek.
  • Trzeba brać pod uwagę granicę pomiędzy przedrostkiem (przed-nie-, roz-, …) i rdzeniem wyrazu, np. roz‑mowa, przed-kła-dać.

  • Nie rozbija się połączeń spółgłosek au, eu, jeżeli wymawiamy je jednosylabowo (podczas wymowy samogłoska „u” brzmi jak „ł”), np. pau-zaEu-ro-pahy-drau-lik, ale na-u-ka

10. Jaką funkcję pełni samogłoska "i"?  Ta samogłoska może pełnić aż dwie funkcje: przede wszystkim zmiękcza poprzedzającą spółgłoskę, ale może również lub tylko tworzyć sylabę.
a) miara [m'a-ra], wiewiórka [w'e-w'ór-ka]  tylko zmiękcza - "i" nie jest słyszalne
b) mina [m'i-na], stolik [sto-l'ik] - zmiękcza i tworzy sylabę - "i" jest słyszalne
c) igła [ig-ła]; naiwność [na-iw-ność]- tylko tworzy sylabę - nie ma czego zmiękczyć :-)

11. Czym są upodobnienia fonetyczne (udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie)? Dochodzi do nich w wyniku niedoskonałości naszych narządów mowy, które po prostu nie nadążają za szybką wymową.  Nie wierzycie? To spróbujcie wypowiedzieć choćby słowo "podstawka", dokładnie artykułując każdą głoskę. I co? Niełatwo szybko wymówić na przemian głoskę dźwięczną  i bezdźwięczną. A przecież nie mamy czasu i cierpliwości mówić wolno oraz dokładnie, więc powiemy ["potstafka"]...

Upodobnienie jest procesem fonetycznym, w wyniku którego dochodzi do upodobnienia wymowy sąsiadujących spółgłosek. Albo obie wymówimy dźwięcznie, albo bezdźwięcznie.

Upodobnienia dzielimy na:
wsteczne: kiedy głoska poprzednia jest wymawiana tak jak następna  ławka [łafka] - uprzedzamy wymowę bezdźwięczną
postępowe: kiedy głoska następna przejmuje cechę poprzedniej  krzak [kszak] - kontynuujemy wymowę bezdźwięczną

Najczęściej dochodzi do ubezdźwięcznienia głosek dźwięcznych (przykłady powyżej), znacznie rzadsze są przypadki udźwięcznienia (zawsze wsteczne): liczba [liba]

12. Czym jest uproszczenie grupy spółgłoskowej?  Nasz język zawiera sporo spółgłosek występujących w grupach. Zbitki spółgłoskowe to koszmar dla cudzoziemców. Tylko rdzenny Polak jest w stanie płynnie wymówić takie słowa jak świerszcz, chrząszcz, trzcina czy upstrzony. Ale i nam nie zawsze jest łatwo, więc staramy się uprościć wymowę. Uproszczenie polega na pominięciu w wymowie jednej ze spółgłosek z grupy. 
sześćset [sześset], pięćdziesiąt [piędziesiąt], pierwszy [pierszy], jabłko [japko] - tu doszło także do ubezdźwięcznienia wstecznego.

13. Jakie zasady ortograficzne wynikają z fonetyki?  Z przytoczonych przykładów chyba wyraźnie wynika, że istnieją duże rozbieżności między wymową i pisownią. Język polski zawiera sporo słów, które możemy zapisać dokładnie tak, jak je słyszymy np. dym, bok, daszek, skakanka itp. Zastosujemy tu zasadę fonetyczną: Pisz jak słyszysz. Są jednak i takie wyrazy, których wymowa uległa uproszczeniu czy upodobnieniu spółgłosek. Zastosujemy tu zasadę morfologiczną: Pisz zgodnie z budową wyrazu. Krótko mówiąc - pamiętaj, że choć słyszysz [grutka], piszesz grudka, bo wyraz podstawowy to gruda.

Jest jeszcze zasada historyczna dotycząca pisowni ó-u rz-ż, h-ch, której nie da się wytłumaczyć inaczej, niż tym, że tak pisano dawniej.
I na koniec zasada umowna (konwencjonalna): Pisz zgodnie z ustalonymi normami. Dotyczy ona wielkich liter, pisowni łącznej i rozłącznej, skrótów itp.

14. Jak akcentujemy wyrazy w języku polskim? Akcent to wyróżnienie jednej z sylab przez jej mocniejsze wymówienie. Charakterystyczny dla języka polskiego jest stały akcent paroksytoniczny, który pada na przedostatnią sylabę (np. im-pro-wi-za-cja) Sylaby zawsze liczymy od końca.

Od tej reguły są, oczywiście, wyjątki. Oto niektóre z nich:

Akcent oksytoniczny (na ostatnią sylabę)
- w zapożyczeniach francuskich, np. menu (czyt. me-ni), jury (czyt. żi-ri), atelier (czyt. a-te-lie);
- w skrótowcach, np. BMW (czyt. be-em-wu), PKP (czyt. pe-ka-pe), USA (czyt. u-es-a);
- w jednosylabowych wyrazach z formantem eks, wice np. eksmąż, wicemistrz

Akcent proparoksytoniczny (na trzecią sylabę od końca)
- zapożyczenia z łaciny zakończone na -ika/-yka
np. fi-zy-ka, lo-gi-ka, ma-te-ma-ty-ka
- liczebniki zakończone na -set
np. sie-dem-set, dzie-więć-set
- formy czasu przeszłego czasowników w 1. i 2. os. l. mn.
np. do-sta-li-ście,  po-szli-śmy, 
- formy czasowników w trybie przypuszczającym
np. prze-czy-ta-ła-byś,  zro-bił-bym, 

Akcent na czwartą sylabę od końca
- formy czasowników w trybie przypuszczającym w 1 i 2 os. l.mn.
np. na-pi-sa-li-by-śmy

15. Co to jest intonacja? Jest to nadanie tekstowi mówionemu swoistej melodii, poprzez odpowiednią modulację głosu. Intonacja może być równa, opadająca lub wznosząca się.  To dzięki niej "wyczuwamy" w tekście mówionym przecinki, kropki czy znaki zapytania, a więc rozpoznajemy koniec wypowiedzi albo jej intencję (pytanie, rozkaz, prośbę itp.) Np. kiedy kończymy zdanie - intonacja opada, a kiedy robimy naturalną przerwę w miejscu przecinka - intonacja wznosi się. 

77 komentarzy:

  1. Jeny, dobrze sobie poprzypominać jak to było ;) ale z tym dzieleniem głosek, i paru innych rzeczy - to nie pamiętałam ;/ bu ;/ jednak dobrze sobie przypomnieć i odświeżyć informacje ;)))

    OdpowiedzUsuń
  2. nauczyłem się tego i z sprawdzianu z fonetyki dostałem 2 ;( a miała być 6 XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybyś się naprawdę NAUCZYŁ, byłaby szóstka - mam na to dowody w postaci osiągnięć innych uczniów. Przykro mi. Mierz siły na zamiary i na drugi raz weź się do roboty trochę wcześniej :-)

      Usuń
  3. Jest tutaj chyba wszystko potrzebne do sprawdzianu, dzięki wielkie postaram się powiedzieć co dostałem ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki wielkie dostałem 5+ nie wiem jak mam ci dziękować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję! Ja tylko podałam, co trzeba umieć. Ty się nauczyłeś, więc są wyniki :-)

      Usuń
  5. Dzięki za wytłumaczenie, Dzięki tobie dostałem 5 jako jedyny, ....
    Nic nie mam do powiedzenia tylko dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałabym Panią prosić o opinię na temat podobieństwa fonetycznego słów. Mój adres e-mail piekielko04@wp.pl. Proszę o kontakt.

      Usuń
    2. Zasadniczo nie udzielam porad indywidualnych, ale napisz bliżej, o co konkretnie chodzi, to może zamieszczę wyjaśnienie na blogu.

      Usuń
    3. W poniedziałek mam test. Napiszę co dostałam C:

      Usuń
  6. jest ok ale za dużo napaplane na pisane powinneś\aś mniej rospisywac lecz szczególnej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten post to nie ściąga, tylko taki rodzaj pisemnej lekcji.
      Ale może przyda Ci się chociaż krótka informacja, że w przedrostkach roz- i bez- zawsze piszemy "z"? Dlatego "ROZPISYWAĆ" (nie rospisywać). I jeszcze POWINIENEŚ (a nie powinneś). oraz NAPISANE (nie na pisane). A zamiast "szczególnej" powinno być chyba SZCZEGÓŁOWIEJ? No cóż, nie mogę się oprzeć przekonaniu, że szóstka z polskiego jest raczej poza Twoim zasięgiem, przynajmniej na razie... Jednak z całego serca życzę powodzenia ;-0

      Usuń
    2. Dzięki napisałem na 5+ :)

      Usuń
  7. lepiej bym się nauczyła z kardki niż z tego za dużo :(- ochyda nic gorszego nigdy nie widziałam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z KARTKI, dziecko (nie kardki)... I OHYDA (nie ochyda). Komputer Ci nie podkreślił? Zacznij od podstaw ortografii. Nie wątpię, że ta wiedza jest dla Ciebie za trudna. Na szczęście innym się przydaje. Powodzenia :-) .

      Usuń
    2. Masz problem bo nwm napisał\a tak i git miej na to wywalone .

      Usuń
  8. Świetny materiał do nauki ! Bardzo dziękuję :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Mega stronka będę miał się z czego uczyć :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Brakuję mi więcej informacji, które są wymagane od naszej pani od języka polskiego; jest jeszcze podział upodobnień fonetycznych na wewnątrzwyrazowe i międzywyrazowe, np. upodobnienie ubezdźwięczniające międzywyrazowe postępowe. Zmiana głoski w wygłosie oraz głoski przedniojęzykowe, tylnojęzykowe, środkowojęzykowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To już jest poziom rozszerzony, ale postaram się nadrobić :-) Wkrótce dopiszę potrzebne informacje.

      Usuń
  11. Super stronka !!! Świetne informacje do nauki. :) Dzięki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. DZIĘKUJĘ CI Z CAŁĘGO SERCA ZA TO. BARDZO MI POMOGŁAŚ . POZDRAWIAM ;D

    OdpowiedzUsuń
  13. dzięki temu zdałem test z polskiego bo chodzę do 6 kl

    OdpowiedzUsuń
  14. Wszystko co potrzebne na koniec 3 klasy gimnazjum w jednym miejscu, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetna lekcja :) Bardzo mi się przydała i przyda do przygotowań do egzaminu gimnazjalnego. Niczego lepszego bym nie znalazła. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzięki za 6 c;

    OdpowiedzUsuń
  17. Dziękuję bardzo :) nie muszę szukać tego w książce, ale brak przykładów ubezdżwięcznienia i udżwięcznienia, a tego właśnie nie potrafię zrozumieć :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj jeszcze raz UWAŻNIE punkt 11. Masz tam podane najbardziej typowe przykłady ubezdźwięcznień wstecznych i postępowych oraz udźwięcznień (są tylko wsteczne). Na czerwono są zaznaczone spółgłoski, które wymawiamy inaczej niż piszemy, na niebiesko - te które "zaraziły" je swoją cechą (dźwięcznością lub bezdźwięcznością). Strzałka od niebieskiej do czerwonej wyznacza kierunek upodobnienia: w prawo, zgodnie z kierunkiem pisania wyrazu - postępowe; w lewo,"pod prąd" - wsteczne. Na klasówce użyj właśnie strzałki - od głoski niezmiennej do tej, która się zmieniła. Pamiętaj - dotyczy to tylko spółgłosek, samogłoski są obojętne fonetycznie.

      Usuń
  18. Mam nadzieję, że przeczytany artykuł sprawi, że dostanę najlepszą ocenę ! Poza tym z góry dziękuję za napisanie tak cudownego wypracowania na temat fonetyki!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  19. To jest dla podstawówki czy jak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, tak w tej kwestii wygląda program gimnazjum :-)

      Usuń
  20. Mam takie pytanie: jak wymawia się w języku polskim połącznia głosek twardych z samogłoską i. Opisane są tutaj jej funkcje, ale nie jestem pewna czy to jest odpowiedź na moje pytanie. Dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głoska "i" zmiękcza większość spółgłosek twardych. Spółgłoski miękkie oznaczone są znakiem diakrytycznym (np. ś, ź, ń), natomiast "i" tworzy spółgłoski zmiękczone, czyli wymawiane miękko (a zapisywane jak twarde). Są wyjątki takie jak połączenia d+i (diabeł, melodia), l+i (liana, emalia), r+i(Maria, wariatka) t+i (apatia, tiara) - w tych przykładach "i" wymawiamy jak "j".

      Usuń
  21. witaj czy moglabys napisac co to jest:
    litera sylaba alfabet gloski dzwieczne i bezdzwieczne gloski nosowe i ustne gloski twarde i miekkie narrator zgrubnienia zdrobnienia wyrazy neutralne rodzaje wypowiedzen cechy gatunkowe komiksu zdanie i rownowaznik zdania wyrazy blisko znaczne z czego sklaada sie opis przedmiotu przyimek wyrazenia przyimkowe porownanie stopniowanie przymiotnikow bohater pierwszoplanowy drugo planowy i epizodyczny rym rytm wyraz dzwiekonasladwczy przydawka antonimy zaimek podmiot orzeczenie zwiazki frazeologiczne przenosnia porownanie epitet orzywienie przenosnia uosobienie i tyle:) bardzo prosze o szybko odpowiedz poniewaz potrzebuje to jutro na sprawdzian:) z gory bardzo dziekuje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jakiś żart? Mam ci zrobić ściągę? Może jeszcze pójść na sprawdzian za ciebie?

      Usuń
  22. Dziękuję Ci bardzo.
    Wierzę, że uda mi się dobrze napisać dzięki temu sprawdzian.

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo przydatne dostałem ze sprawdzianu 5+ dzięki ci bardzo :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. dzięki wielkie, jakby nie to to bym poległ :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Będę miała kartkówkę, z polskiego. Przyda się. (jestem w podstawówce a mamy prawie wszystko o czym tu napisałaś)

    OdpowiedzUsuń
  26. fonetyka jest do bani...

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo dobrze i przejrzyście wytłumaczona lekcja. Dzięki Pani mogę liczyć na 5 ze sprawdzianu (co mi podniesie ocenę na koniec roku). Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  28. BŁAGAM NIE KOMENTUJCIE TEGO ŹLE ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Dziękuję bardzo! Uczę się polskiego jako obcego już od 3 lat, ale po tej lekcji widzę w czym były problemy z wymową.

    OdpowiedzUsuń
  30. Nagmatwane Pogwatmane Więcej szczegółów mniej pisanie :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już coś napiszesz, to może potem to przeczytaj i zastanów się nad treścią oraz formą. Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  31. wszystko co potrzeba dziękuje choć trochę za późno zacząłem się uczyć ale dzięki za przypomnienie mam nadzieję że się przyda

    OdpowiedzUsuń
  32. Mieliśmy sprawdzian z mitologii i żadna z tych informacji mi się nie przydała. To skandal! Zgłoszę to do prokuratury!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słusznie! Zgłoś jeszcze, że w blogu z fonetyki nie było informacji o równaniach z trzema niewiadomymi, euglenie zielonej i Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Pozdrawiam dowcipnisia ;-)

      Usuń
  33. MasłoLubiWDUpę13 grudnia 2016 17:04

    Dzięki!!! Stronka jest cudowna, a ze semestralnego posypie się szósta. Byłam nieobecna na dziale z fonetyki i myślałam, że bez notatek nic nie zdziałam, a tu jest cudownie wytłumaczone <3

    OdpowiedzUsuń
  34. Pisze dzisiaj sprawdzian i musze dostac 5,trzymajcie kciuki

    OdpowiedzUsuń
  35. Nareszcie jest to wszystko zebrane w jednym miejscu, dzięki wielkie! :D

    OdpowiedzUsuń
  36. bardzo dobrze napisane! Jedna tylko uwaga - nie wiązadło lecz więzadło...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Więzadło to termin medyczny, wiązadło - potoczny. I choć oba funkcjonują równolegle, nawet w podręcznikach szkolnych, to pierwszy jest bardziej poprawny.

      Usuń
  37. niby 4 alee przynajmniej na 1 xd ps.. Dzieki

    OdpowiedzUsuń
  38. Chodzę do 4 podstawówki i już takie rzeczy od nas wymagają
    Jak będe mogła to napisze jak mi poszło (nie ze sprawdzianu tylko z kartkówki p: )

    OdpowiedzUsuń
  39. Świetna strona polecam Kalinowicz!

    OdpowiedzUsuń
  40. Nie łatwiej spróbować akcentowania nauczyć sposobem, że usuwa się cząstkę np. -byście od słowa chcielibyście, zostaje wtedy chcieli i wtedy akcent pada normalnie na druga sylabę od końca. Mam nadzieje, że zrozumiałaś i dasz rade wytłumaczyć ten sposób prościej innym : ) (z góry przepraszam za wszelkie błędy).

    OdpowiedzUsuń
  41. Świetnie to wyjaśniłaś. Te żartobliwe wstawki typu "policzcie sobie sami" dobrze rozładowują napięcie sprowokowanie tym całym specjalistycznym słownictwem. Aż sama się pod nosem uśmiecham, jak to czytam.

    OdpowiedzUsuń
  42. Nikt mi jeszcze tak nie pomógł. Teraz tego wystarczy na blachę wystukać i będzie 5. Może nie 6 ale 5 będzie.Masz jeszcze jakieś inne blogi?

    OdpowiedzUsuń
  43. Supcio dziękuję dostałam 5 zabrakło 1 punkt do 6

    OdpowiedzUsuń
  44. Jutro mam sprawdzian licze na dobra ocenę postaram sie dac znac =)

    OdpowiedzUsuń
  45. Szybciej niż na lekcji zamiast 90 m da się "zrozumieć" w 15

    OdpowiedzUsuń
  46. Hej, nie wiem czy nadal czytasz komentarze, ale dziś mam sprawdzian z fonetyki i twoja notatka wydaje się spoko. Dam znać co dostałem :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Opis wszystkiego jest Ok ! Ale na 5,6max 7 klasę. W 8 te wiadomości nie wystarczą. Sprawdziany są znacznie trudniejsze i ta wiedza jest za mała z tej stronki.

    OdpowiedzUsuń